Twee onder Panamese vlag varende chemicaliëntankers, de Marvin Faith en de Marvin Confidence, lagen al maanden stil in de Rotterdamse haven. Een tweetal in Hong Kong gevestigde vennootschappen ruzieden met een tweetal op de Marshall Eilanden gevestigde vennootschappen over de eigendom van de schepen in procedures die werden gevoerd in Londen en in Panama. De schepen werden bemand door in totaal 26 Georgische en Russische zeevarenden, allen in dienst van een Griekse werkgever. Zij kregen al maanden niet betaald. Nadat wij namens hen op de schepen beslag hadden gelegd stelden wij voor hen in kort geding loonvorderingen in bij de Rotterdamse rechtbank. Die vorderingen werden toegewezen, maar betaling bleef achterwege. Daarom bereidden wij de veilingen van de schepen voor. Zulke veilingen van buitenlandse schepen vinden plaats onder supervisie van de Rotterdamse rechtbank. Het geschil over de eigendom van de schepen vormde een potentieel gevaar voor een ongestoord verloop van de veilingprocedures. Het risico bestond dat de vennootschappen uit Hong Kong de veilingprocedures zouden doorkruisen door bij de rechtbank tegen de veilingen bezwaar te maken. Door zo’n actie zou verhaal van de bemanningsleden op de opbrengst van de schepen worden verhinderd. Om dat te voorkomen is – met succes – een tweede kort geding aanhangig gemaakt tegen de vennootschappen uit Hong Kong met het doel hen te verbieden van deze wettelijke mogelijkheid gebruik te maken. De kortgedingrechter bepaalde dat de Hong Kongse vennootschappen de veilingen inderdaad moesten tolereren, tenzij zij de vorderingen van de bemanningsleden integraal zouden betalen, inclusief alle kosten die ter voorbereiding van de veilingen waren gemaakt en legde een dwangsom op van € 500.000 voor iedere handeling in strijd met het vonnis. Om de veilingen te voorkomen hebben deze vennootschappen vervolgens de loonvorderingen inclusief alle gemaakte (veiling)kosten integraal betaald.
Ook bij de incasso van bemanningsvorderingen is het, zo blijkt, van belang oog te houden voor de mogelijkheden van de ‘pre-emptive strike’
Romke Wybenga
De bemanningsleden werden bijgestaan door Romke Wybenga, Kirsten Boele, Arent Jan Oskam, Diederik van Luyken en Patrick Slob.