Het Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij had een geschil met de Stichting Greenpeace Council (hierna: Greenpeace) over de verplichte aansluiting bij het bedrijfstakpensioenfonds. Het Bedrijfspensioenfonds meende dat zeevarenden in dienst van Greenpeace vielen onder de verplichtstelling, zodat Greenpeace verplicht was zich aan te sluiten bij het Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij en daarmee verplicht was de benodigde premies af te dragen voor deze zeevarenden. Greenpeace daarentegen meende onder een uitzondering te vallen.
De rechtbank Amsterdam oordeelde in 2020 dat de zeevarenden niet onder de verplichtstelling vallen, maar het gerechtshof Amsterdam vernietigde dat vonnis. Het hof oordeelde dat de schepen van Greenpeace niet zijn te beschouwen als ‘pleziervaartuigen’, zodat de zeevarenden van Greenpeace niet zijn uitgezonderd van deelneming in het Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij. De zeeschepen van Greenpeace worden immers niet als plezierjacht – te weten voor recreatieve doeleinden – ingezet. Greenpeace is dus verplicht deze zeevarenden aan te melden en daarvoor premie af te dragen bij het pensioenfonds.
De zaak is vervolgens naar de Hoge Raad gegaan. De Hoge Raad heeft in zijn arrest van 24 februari 2023 de oordelen van het Gerechtshof Amsterdam in stand gelaten. Daarmee staat onherroepelijk vast dat de zeevarenden werkzaam aan boord van de schepen van Greenpeace onder de verplichtstelling van het Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij vallen.
Het Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij werd bijgestaan door Aldert van der Bent en Kirsten Boele. In cassatie werd het fonds bovendien bijgestaan door cassatieadvocaat Hans van Wijk van Pels Rijcken.
‘Dat Greenpeace onder de bedrijfstak koopvaardij valt, lag op het eerste gezicht niet voor de hand. Maar deze zaak laat zien dat de naam van een pensioenfonds niet bepalend is voor de werkingssfeer. Voor een stuurman maakt het niet uit of hij voor Greenpeace vaart, of voor een commerciële rederij.’
Aldert van der Bent
Het Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij werd bijgestaan door Aldert van der Bent en Kirsten Boele.