Nieuwe werkwijze letselschadebehandeling bij zelfstandig ondernemers
Jaarlijks zijn meer dan 16.000 ondernemers betrokken bij een ongeval dat leidt tot letselschade. De behandeling van letselschadezaken vraagt om een gerichte en gestructureerde aanpak die oog heeft voor de specifieke kenmerken van zelfstandig ondernemers. Daarnaast speelt snelheid van de letselschadebehandeling bij ondernemers een grote rol. In de huidige praktijk ontbreekt een uniforme werkwijze, hanteren verzekeraars en belangenbehartigers vaak een algemene aanpak, wordt vaak afgewacht of het letsel herstelt en wordt zo nodig nog medische informatie opgevraagd. Hierdoor neemt de kans op continuïteit van de onderneming af en het risico op beëindiging toe.
In de afgelopen twee jaar heeft de Werkgroep Zelfstandigenschades, die bestaat uit vertegenwoordigers van aansprakelijkheidsverzekeraars, belangenbehartigers en rechtsbijstandsverzekeraars en een bedrijfskundig adviesbureau, daarom een uniforme werkwijze ontwikkeld om zelfstandigenschades te behandelen. Deze methode is van toepassing op de afwikkeling van de schade van de ondernemer met een eenmanszaak, een vof en zelfstandig ondernemers met een bv met een eenvoudige structuur en niet te veel aandeelhouders. De methode is ook van toepassing op schadeverzekering-inzittenden. De methode is gericht op tijdwinst, samenwerking tussen belangenbehartigers en schadebehandelaars en het centraal stellen van het belang van de klant.
De nieuwe werkwijze
Recent hebben drie auteurs in een artikel uiteengezet hoe die werkwijze eruitziet. Het gaat om de volgende vier stappen. [1]
Stap 1: schademelding, beoordeling dekking en aansprakelijkheid en betalen voorschot
Omdat snelheid cruciaal is om onnodige schade te voorkomen en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, meldt de belangenbehartiger (bijvoorbeeld een advocaat of een letselschadespecialist) de schade bij voorkeur binnen 14 dagen na het eerste contact met de klant bij de aansprakelijke verzekeraar. Hierbij is van belang dat de belangenbehartiger bij de verzekeraar aangeeft dat hij de schade wil behandelen volgens deze werkwijze, omdat de zaak bij de verzekeraar dan bij de juiste behandelaar terechtkomt. Vervolgens neemt de verzekeraar binnen 14 dagen contact op om de schade te bespreken. Hierna worden er afspraken gemaakt om betrokkene (samen met zijn belangenbehartiger) te laten bezoeken door de schaderegelaar van de verzekeraar of om contact te hebben via een online overleg.
De belangenbehartiger levert zo snel en volledig mogelijk de benodigde gegevens om de dekking en aansprakelijkheid te beoordelen, zodat de verzekeraar een voorschot kan betalen. Hiermee wordt rust en stabiliteit gecreëerd voor de ondernemer. Indien een definitief standpunt over de aansprakelijkheid nog niet mogelijk is, kan de verzekeraar een aangepast voorschot betalen. Discussies over het medisch causaal verband worden in deze eerste fase opgeschort. Mocht het voorschot later te hoog blijken, dan kan in een later stadium verrekening plaatsvinden.
Stap 2: opbouwen dossier
De belangenbehartiger stuurt de aansprakelijke verzekeraar zo snel mogelijk de benodigde financiële gegevens over de onderneming. De informatie moeten binnen drie maanden na het ongeval worden aangeleverd. De Werkgroep Zelfstandigenschades heeft hiervoor standaard vragenlijsten ontwikkeld. Deze vragenlijsten zien bijvoorbeeld op de financiële positie, de continuïteit in verkoop en productie en spanningsklachten als gevolg van de ontstane situatie.
Stap 3: inzet bedrijfskundige
Bij complexe gevallen, door bijvoorbeeld onduidelijke jaarcijfers, een complexe bedrijfsvoering of een startende onderneming kan een onafhankelijke bedrijfskundige worden ingeschakeld, die bijvoorbeeld kan adviseren over de hoogte van het verlies aan verdienvermogen of over maatregelen om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Indien nodig kan de bedrijfskundige ondersteunen bij de onderbouwing van de schade.
Stap 4: evaluaties verzekeraar en belangenbehartigers
Gedurende het hele proces vindt afstemming plaats tussen de verzekeraar en de belangenbehartigers. Na drie maanden wordt bekeken of aanvullende stappen noodzakelijk zijn, als het letsel nog niet is hersteld,. Door regelmatige evaluaties wordt de snelheid bevorderd, ontstaat een constructieve onderhandeling en blijft de ondernemer centraal staan.
Ter afsluiting
De nieuwe aanpak heeft oog voor de specifieke belangen van individuele ondernemers en is gericht op een snelle afwikkeling van schade. De aanpak is in de afgelopen twee jaar ontwikkeld door de Werkgroep Zelfstandigenschades en staat nog in de kinderschoenen. Het is de bedoeling dat de nieuwe werkwijze uiteindelijk breed wordt geïmplementeerd binnen de sector en dat de werkwijze de nieuwe standaard wordt voor schade bij zelfstandig ondernemers. Bent u ondernemer en heeft u letselschade opgelopen? Wij helpen u graag bij het zo goed mogelijk afwikkelen van de schade.
De Werkgroep Zelfstandigenschades bestaat uit vertegenwoordigers van de volgende partijen:
Aansprakelijkheidsverzekeraars: Achmea, Allianz, ASR, Nationale Nederlanden, Univé WA;
Belangenbehartigers en rechtsbijstandsverzekeraars: ARAG, Empato, Flyct, JBL&G, Life Letselschade, Nostimos Mooyman Letselschade, Slot Letselschade, Smart Letselschade, Univé RB;
Bedrijfskundig adviesbureau: Athenos adviesgroep.
[1] C.C.J. de Koning, D.A. Bukman & J.M.M. Dijkstra, ‘Gestandaardiseerde methode voor betere afwikkeling van letselschade van zelfstandig ondernemers’, L&S 2025/1, p.17-20.