De onbereikbare zieke werknemer

Een medewerker heeft zich ziekgemeld. U kunt deze persoon al een poos niet bereiken. Wat nu?

Verplichtingen zieke werknemer

Een zieke werknemer is verplicht mee te werken aan zijn herstel en re-integratie. Hij moet zich houden aan redelijke voorschriften over het verstrekken van inlichtingen die de werkgever nodig heeft om te beoordelen of de werknemer niet kan werken wegens ziekte. Daarbij hoort ook dat de werknemer bereikbaar is.

Opschorting loon

Als een werknemer niet bereikbaar is, kan de werkgever niet vaststellen of deze medewerker recht heeft op loondoorbetaling bij ziekte. Om de werknemer te bewegen mee te werken, kan de werkgever de betaling van het loon opschorten. Dit kan alleen als de werkgever de werknemer eerst heeft gewaarschuwd dat hij van plan is dit te gaan doen. Let op: zodra de werknemer meewerkt, heeft hij alsnog recht op het tijdens de opschorting niet betaalde loon.

Loonstop

Een zieke werknemer heeft meer verplichtingen dan alleen het geven van inlichtingen, zoals

·         passende arbeid verrichten;

·         meewerken aan redelijke voorschriften of maatregelen die hem in staat stellen passende arbeid te verrichten;

·         meewerken aan een plan van aanpak.

Als de werknemer onbereikbaar is, moet u ook onderzoeken of (ook) aan een van deze verplichtingen niet wordt voldaan. Dit kan het geval zijn als de medewerker al langere tijd ziek is.

Schendt de werknemer een van deze verplichtingen, dan kan de werkgever een loonstop opleggen. Ook dan moet de werkgever daarvoor eerst waarschuwen. Anders dan bij een loonopschorting heeft de werknemer bij een geldige loonstop later niet alsnog recht op het stopgezette loon.

Werkgever is verplicht tot het nemen van maatregelen

Een loonopschorting of loonstop zijn misschien zware middelen, maar als een werkgever bij onbereikbaarheid van een zieke werknemer zo’n maatregel niet treft dan kan dat een werkgever duur komen te staan.

Het doel van een re-integratietraject is het bereiken van een bevredigend resultaat. Hiervan is sprake als de werknemer structureel passend werk verricht dat zo dicht mogelijk aansluit bij de resterende mogelijkheden van de werknemer. Wordt dit niet bereikt, dan kan het UWV aan u als werkgever een loonsanctie opleggen. Dit betekent dat het loon ook na de eerste twee jaar van ziekte moet worden doorbetaald. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor de duur van zes maanden of van een jaar. Tijdens zo’n verlengde periode kan de arbeidsovereenkomst niet worden beëindigd.

Als een bevredigend resultaat niet kan worden bereikt, bijvoorbeeld door de onbereikbaarheid van de werknemer, kan toch sprake zijn van een naar behoren afgerond re-integratietraject. Dit is het geval als (i) het niet of onvoldoende meewerken van de werknemer volledig aan de werknemer te wijten is, en (ii) de werkgever in zo’n situatie sanctiemaatregelen zonder succes aan de werknemer heeft opgelegd.

Beëindiging arbeidsovereenkomst

Er geldt een opzegverbod voor de werkgever tijdens de eerste twee jaar ziekte.  De werkgever kan de arbeidsovereenkomst dan dus niet beëindigen. Aan dit opzegverbod kan worden voorbijgegaan als

a.       de werknemer niet meewerkt aan zijn re-integratie zonder goede reden en;

b.       de werkgever de werknemer schriftelijk heeft gemaand tot nakoming van de re-integratieverplichtingen of de loondoorbetaling heeft geschorst of gestopt en;

c.       de werkgever een deskundigenverklaring van het UWV heeft waaruit blijkt dat de werknemer niet of onvoldoende meewerkt aan de re-integratie.

Wordt aan deze drie eisen voldaan, dan kan de arbeidsovereenkomst al tijdens de eerste twee jaar ziekte worden beëindigd

Tips voor werkgevers

1.       Leg schriftelijk vast dat u uw medewerker heeft geprobeerd te bereiken: bewaar e-mailberichten, WhatsAppberichten, bewijs van de uitgaande telefoontjes, etc.

2.       Neem tijdig maatregelen in de juiste volgorde: stuur een officiële berisping, een waarschuwing waarin een loonopschorting of loonstop wordt aangekondigd, en voer die loonopschorting of loonstop ook uit als dat nodig is.

3.       Let goed op de bewoordingen van een maatregel: omschrijf de reden van de te nemen maatregel en of het om een loonopschorting of om een loonstop gaat.

4.       Overweeg in een uiterst geval of een beëindiging van de arbeidsovereenkomst gewenst en haalbaar is.