Verlenging van een huurovereenkomst: bedrijfsruimte versus overige bedrijfsruimte

Dit blog is onderdeel van de serie ‘Huur & bedrijfsruimte’. Klik hier voor een algemene introductie en directe toegang tot de andere blogs uit deze serie.

Inleiding

In dit blog worden de regels over de verlenging van een huurovereenkomst voor bedrijfsruimte en overige bedrijfsruimte behandeld. Weten wat het verschil is tussen bedrijfsruimte en overige bedrijfsruimte? Lees dan eerst dit blog.

Bedrijfsruimte (art. 7:290 BW)

Welke regels gelden voor de verlenging van een huurovereenkomst voor bedrijfsruimte is afhankelijk van (1) de duur van de huurovereenkomst en (2) de vraag of de huurovereenkomst al een keer is verlengd. Van deze regels kan alleen worden afgeweken nadat goedkeuring is verleend door de kantonrechter.

Huurovereenkomst voor 5 jaar

Een huurovereenkomst die voor 5 jaar is aangegaan, wordt na afloop van deze termijn automatisch met 5 jaar verlengd. Tenzij er natuurlijk andere afspraken zijn gemaakt.

Huurovereenkomst minimaal 5 jaar, korter dan 10 jaar

Een huurovereenkomst die voor langer dan 5 jaar maar korter dan 10 jaar is aangegaan, wordt na afloop van deze termijn automatisch verlengd naar 10 jaar.

Voorbeeld 1: verlenging naar 10 jaar

John huurt voor 7 jaar een bedrijfsruimte van Bert. Na 7 jaar hebben John en Bert geen andere afspraken gemaakt. De huurovereenkomst wordt daarom automatisch met 3 jaar verlengd.

Huurovereenkomst is al een keer verlengd

Een huurovereenkomst die al een keer is verlengd, wordt na afloop van deze termijn voor onbepaalde termijn voortgezet.

Overige bedrijfsruimte (art. 7:230a BW)

Bij een huurovereenkomst voor overige bedrijfsruimte gelden bovenstaande regels niet. Partijen zijn vrij in het maken van afspraken, bijvoorbeeld om af te spreken dat een huurovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd geldt.

Spreken partijen niets af en blijft de huurder met goedvinden van de verhuurder gebruik maken van de overige bedrijfsruimte? Dan wordt de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd verlengd.